viernes, abril 11, 2025

FRANCISCO DE QUEVEDO E VILAFRANCA DO BIERZO.

libro El Bierzo provincial.



FRANCISCO DE QUEVEDO E VILAFRANCA,

Por Xabier Lago Mestre.

Recentemente os medios de comunicación informan de que apareceron certas críticas do Francisco de Quevedo ao conde duque de Olivares no século de ouro. Dito poeta escribiu “Desvelos de los dichosos para que se conozcan los peligros de serlo y sepan prevenirlos” (1633). Nesta obra, atopada nos arquivos nacionais de Francia, ataca a política do valido Olivares. Así acusa ao político, “desdichada sierpe eres” ou “la venganza es como la abeja que, por dar una picadura que se quita con el lodo, se da la muerte”. Esta revirada crítica barroca serve para atacar o goberno de Olivares.

                O curioso é que a devandita obra literaria de Quevedo está dedicada a Fadrique de Toledo Osorio, marqués de Villanueva de Valdueza, irmao do VI marqués de Vilafranca do Bierzo, García de Toledo Osorio. O dito Fadrique foi capitán da armada do Océano. Como tal militar gañou impotantes batallas, casos de san Salvador de Bahía (Brasil), contra holandeses en el canal de la Mancha, ataques a berberiscos do norte de África, etc. Os problemas persoais con Olivares provocaron o pedimento de Fadrique dunha licencia militar. En 1633 o Goberno reclama o seu reingreso aos navíos, mais o almirante se nega. Olivares ordena a súa prisión por desobediencia, pouco despois morre (1635).



Polo que se refire ao seu irmao, García de Toledo Osorio, tivo un destino semellante. Este foi tamén militar, coma capitán general de Galeras (1623).  En tal cargo defendeu Cádiz contra os ingleses (1625), vitoria contra os franceses en santa Margarita (1636), loitou na revolta catalá (1640), etc. Olivares criticou que non rematase coa escadra naval francesa do Mediterráneo cando puido. Máis grave foi a acusación penal polos 115 cargos formulados contra o VI marqués de Vilafranca. Entre éstes relataron “adueñarse de las tres quintas partes de las pesas de mar y tierra”, concretados en 40.000 escudos, e maila acusación de morte a 16 encausados e executados, sentenciados sen requisitos procesais. Todos estes problemas con Olivares levárono á cadea coma o seu irmao Fadrique. Cando caeu o conde duque, en 1643, o noso marqués é reposto no mando das galeras de España, aínda que morre pouco despois (1649). 

Os dous irmaos vencellados co marquesado de Vilafranca formaron parte da camada guerreira da Corte española do Século de ouro, a cal tamén integrara ao duque de Osuna. Esta política belicista quedou clarexa nas diversas guerras internacionais. Salientamos que García de Toledo Osorio era contrario ao pactismo real con Catalunya (1640), e demandaba man dura sempre contra os rebeldes, porque se puede estender “a todos los reinos de su Majestad” y provocar la pérdida “de España toda”. Ademáis teimaba taxante en que “jamás me convendré en ningún acuerdo con Cataluña”. Outro tanto acontecerá, xa muito antes, coa revolta de Venecia (1618), onde o duque de Osuna aliouse co marqués de Vilafranca e gobernador de Milán, Pedro de Toledo Osorio. Venecia competía con España pola dominación do mar Adriático, e os castelaos utilizaron a súa política máis rastreira (guerra, espionaxe, corsarios, redes clientelares, subornos, etc) para acadar a hexemonía marítima.



Voltamos a Francisco de Quevedo quen, como temos dito, louvou o noso Fadrique, marqués de Villanueva de Valdueza, por ser un gran militar con numerosas vitorias navais fronte aos inimigos do imperio español (franceses, holandeses, berberiscos, etc). O poeta español era belicista, velai as súas verbas ante a decadencia militar, “pensar que en el mundo no ha de haber guerra, es entender que no ha de haber hombres”. Detrás deste pensamento está a cultura cabaleira da época. Coas intervenciois militares hai novos honores nas batallas, gañadas ou estragadas, e mailas mercedes da Coroa (cargos, privilexios, salarios, botins, etc).

Curioso tamén resulta o vasalaxe de Quevedo aos grandes señores territoriais, caso dos marqueses de Vilafranca ou duques de Osuna, mentres mira con desdén ao pobo sometido. Porque nos intelectuais do Século de ouro había muito elitismo. Temos os exemplos dos escritos literarios de Quevedo. Con relación a Galicia, indica “tierra, que en España es tenida aun de los mismos españoles en desprezio por ruda, pobre, bárbara i remota, poco faborezida de naturaleza, fea, con montes i áspera” (España defendida… 1609). Na súa obra, Parnaso español (1648), continúa cos ataques antigalegos, “con gran polvareda/ perdimos a don Beltrán./ Y porque paró en Galicia/ se teme que paró en mal”. E das mulleres galegas, como bo machista da época, comenta “muy grotescas de facciones y de pelo muy espin, virginidades monteses, aman a lo jabalí”. Este madrileño tivo o mecenádego financeiro do 7º conde de Lemos, Pedro Fernández de Castro, iso si, muito respeito polo seu señor e nada para os vasalos galegos.

O Bierzo, abril de 2025.



http://sites.google.com/site/obierzoxa http://www.facebook.com/xabierlagomestre www.twitter.com/obierzoxa http://www.blogoteca.com/obierzoxa http://obierzoceibe.wordpress.com http://www.ciberirmandade.org/falaceive www.ponferrada.org www.partidodelbierzo.es