jueves, noviembre 27, 2025

OS MARQUESES DE VILAFRANCA NAVEGANTES.

LIBRO EL BIERZO PROVINCIAL


OS MARQUESES NAVEGANTES,

Por Xabier Lago Mestre.

Sabemos da existencia dun documental titulado Bahía 1625. Historia sobre lienzo. Este traballo cinematográfico refírese á batalla pola recuperación de San Salvador de Bahía, a capital do Brasil daquela. Nesa época os holandeses ocuparon militarmente esa cidade, como cabeza de ponte da súa expansión colonial. De inmediato, a Coroa de España organizou o exército naval con Portugal para a recuperación dese territorio perdido.

Convén recordar neste caso a política internacional belicosa. España guerreaba sen parar. Velaí a Guerra europea dos 30 anos (1618-1648) entre católicos e protestantes. Ademais a Guerra dos 80 anos (1568-1648) ou de Flandes. Neste contexto, os holandeses toman San Salvador de Bahía para favorecer o seu comercio con Hispanoamérica. A reación española non se fixo esperar, os reinos peninsulares estaban unidos pola chamada Unión de Armas que organizou o conde duque de Olivares, Gaspar de Guzmán. Cómpre ter en conta que Portugal e España formaban un mesmo imperio baixo o rei Felipe IV. A expedición militar lusoespañola cruza o Atlántico até chegar a San Salvador de Bahía, e tralo asedio dun mes, tivo lugar a vitoria  aliada.

SÁTIRA ITALIANA DO MAQUES


Chega o momento de desvelar a presenza do Bierzo neste acontecemento belicoso. Entre os comandantes da flota naval peninsular estaban Fadrique de Toledo e o portugués Manuel de Menezes. Este mando internacional dual dirixía 38 naves con 8.000 soldados, deles 21 grandes galeois. O Fadrique de Toledo Osorio estaba emparentado cos marqueses de Vilafranca do Bierzo. El era capitán xeneral de Mar e Terra, ademáis da capitán da armada do océano e da xente de guerra do Reino de Portugal. Nacera en Nápoles en 1580 porque o seu pai foi Pedro Álvarez de Toledo y Colonna, V marqués de Vilafranca e gobernador do Milanesado. Xa sabemos dos importantes cargos que tiveron os marqueses de Vilafranca na política internacional (virrei de Nápoles, virrei de Sicilia, príncipe de Montalbán…). Estes altos oficios na Corte de Castela supuxeron grandes ingresos económicos e sucesivos títulos reais (Ducado de Fernandina en 1559, Grandeza de España en 1623…). Noso Fadique de Toledo tamén conseguíu a merced de ser o 1º marqués de Villanueva de Valdueza (1634) e varios cargos militares na Armada española.

Resulta impresionante coñecer as batallas militares do Fadrique de Toledo. Estivo a luitar en Gibraltar (1621) contra os holandeses, tamén no Canle da Mancha (1623), logo pasou a guerrear no dito Brasil (1624). No Caribe enfrentouse cos ingleses pola recuperación da illa de San Cristobal (1629). Sen embargo, rexeitou ir a Pernambuco contra os holandeses. Por esta oposición caeu en desgraza co poderoso conde duque de Olivares, sufríu un proceso de desobediencia e foi condeado (1633). Finalmente, é reabilitado polo rei Felipe IV que lle concedeu o título de marqués de Villanueva de Valdueza, mais morrera pouco despois (1634).

TOMA ILLA DE SAN CRISTOBAL



OS DOUS CADROS DE DON FADRIQUE DE TOLEDO.

Todos sabemos da importancia do Museo do Prado de Madrid por mor das súas variadas coleciois pitóricas. Muitos deses cadros formaron parte da colección real. Este foi o caso dous cadros da Sala dos reinos do Palacio do Bon Retiro. Eiquí estaban recollidos cadros que representaban batallas por terra e navais referidos ao imperio español. Pinacoteca real recompilada para valorizar a institución monárquica absolutista. Neste apartado queremos facer referencia a dous cadros con protagonismo do noso militar Fadrique de Toledo. A primeira obra representa a Toma de Bahía, polo pintor frei Juan Bautista Maino. O noso Fadrique xorde debuxado cos dous personaxes máis importantes, a saber, o Rei e mailo conde duque de Olivares. Todo isto na parte superior dereita do cadro. Por suposto, hai muita teatralidade nesta representación dos poderes civís que xorden coa súa simboloxía propia do poder (conde de Olivares coa espada da xustiza, Rei vitorioso e defesor do cristianismo fronte aos herexes calvinistas, Fadrique con bastón de mando e banda colorada de xeneral, etc). Na parte inferior xorden os inimigos e derrotados holandés (baixo as botas do Rei e de Olivares) e pedindo clemencia ante o vitorioso Fadrique de Toledo. Pola outra banda, á esquerda do cadro, temos un intento de naturalidade forzada, co arcabuceiro ferido, a muller enfermeira, os menores chorosos e certos vasalos. O aspecto paisaxístico recrea a baía co poderío naval español. Non  falta a presenza do provindencialismo, na parte superior dereita, sempre sobre o poder terreal (Coroa e Goberno). Por mor da dita doutrina provincialista todo sucede porque así o determina a Divinidade suprema, que protexe neste caso a vitoria naval cristiá sobre os protestantes holandeses.

O noso Fadrique de Toledo tamén é protagonista noutro cadro presente no Museo do Prado. Trátase da recuperación da illa de San Cristobal, nas Antillas menores, no Caribe, fronte aos ingleses. Esta obra é do pintor Félix Castelo e representa unha escena ben bélica. O cadro retrata na parte dereita ao Fadrique cos membros da súa xefatura militar. Curiosamente, Fadrique mira de fronte aos espectadores, en sinal do seu protagonismo e atrevemento en un primeiro plano. Debaixo del está o seu exército que desfila. No centro do cadro, unha escena bélica, un forte inimigo bombardeado pola flota española en formación de combate, mentres por terra avanzan os soldados para o asalto final do baluarte. O curioso do caso, é que, trala marcha dos españois, pouco durou a alegría bélica pois a illa volveu a maos dos ingleses.

CADRO TOMA DE BAHIA-BRASIL


Así pois, toda una iconografía ao servizo do poder (Coroa, Goberno central e militares). Estes poderes toman todo o protagonismo nas súas celebraciois e representaciois públicas. Trátase dun clarexo intento pitórico de propaganda bélica e ideolóxica para afincar as estruturas do poder imperial e colonial español sobre a competencia internacional, sexan holandesa, inglesa ou francesa. A alta nobreza española, deixou de pelexar entre sí no campo de batalla, casos dos condes de Lemos na Galicia e O Bierzo, para facer política na Corte, e así conseguir novos cargos internacionais que viñan acompañados dos bos ingresos económicos propios dos seus desempeños gobernativos e militares nas colonias.

O Bierzo, decembro de 2025


http://sites.google.com/site/obierzoxa http://www.facebook.com/xabierlagomestre www.twitter.com/obierzoxa http://www.blogoteca.com/obierzoxa http://obierzoceibe.wordpress.com http://www.ciberirmandade.org/falaceive www.ponferrada.org www.partidodelbierzo.es