miércoles, febrero 13, 2013

O CORRIXIDOR DE PONFERRADA E AS PONTES (E 2)



O CORRIXIDOR DE PONFERRADA E AS PONTES PUBLICAS (E 2)
por Xabier Lago Mestre, do colectivo cultural Fala Ceibe do Bierzo.
falaceibe@yahoo.es

O CERIMONIAL DE ACATAMENTO DO MANDATO REAL.

Curioso tamén resulta o recemonial de acatamento das ordes reais que recibe documentalmente o corrixidor de Ponferrada. Este oficial real acata o mandato mediante un peculiar ceremonial. Trátase de o licenciado Leonardo de Saavedra y Guúzmán, o corrixidor berciano, besa o documento real e póñeo na súa cabeza en sinal de respecto e acatamento. Deste xeito acepta a xurisdición real que concede ao corrixidor
para executar o mandato da Coroa.

O día 9 de xullo de 1649 convócase concello xeral no pobo de Sobradelo, coa presencia do noso corrixidor. Nesta xuntanza faise relación da problematica que presentan as deterioradas infraestruturas viarias. Os viciños galegos falan dos correos reais afogados nas augas do Sil, das compañias de soldados sen poder pasar para A Coruña ou de gandos afogados por caer ao tumultuoso río. Os valdeorreses alegan que non teñen cartos, "ni tierra de Valdeorras tiene propios deconcejo, ni rentas de un maravedi, por ser tierra pobre, de montaña y de muy corta vecindad".



INFORMACIÓNS DO CORREXIDOR DE PONFERRADA.

O corrixidor segue o procedemento administrativo previsto nestes casos que continúa coa elaboración da información. Con esta última o oficial real toma testimonio a certos viciños para que describan a problemática segundo o seu parecer particular. "Este testigo sabe como persona que tiene hacienda en los lugares de la Puente de Domingo Flórez, de Quereño y otros del valle de Valdeorras por razón de algunos foros que le pagan, causas por donde muchas veces en el discurso del año concurre a dicho lugar de La Puente y otros como es el de Sobradelo, Quereño, Salas de Ribera y los cincunvecinos a dicha Puente nueva donde está de asiento algunos días, que el dicho lugar de Sobradelo es tan corto de vecindad que no llega a 20 vecinos con viudas y sabe a sí mismo que en su distrito están dos puentes que la primera es de madera que llaman Domingo Flórez, donde concurre el río Cabrera y otros muchos arroyos que bajan de la Sierra (...)".



PREGÓNS SOBRE AS OBRAS NAS VILAS BERCIANAS.

Unha novar carta real avisa ao corrixidor de Ponferrada para que convoque pregóns (xuño de 1652). Trátase de pregoar as obras de construción da ponte en "cuatro lugares los más principales y cercanos que fuesen cabeza de partido (...)", e recorda que se tiñan pregoado en "villa de Vega de Santo Andrés de Espinareda, Castro de Valdeorras, villa de Villafranca y esa de Ponferrada y en la ciudad de Astorga (...)". Como efecto destes pregóns houbo postura de maestros arquitectos de canteirían efectos . Pero houbo novos pregóns e apertura de prazo de 20 días para que novos canteiros fixesen posturas á baixa., como así fixo Digo Pérez del Noval que fixo baixou de 1000 ducados. Tamén se fixaron edictos  en Ponferrada, "en una de las puertas de la Cárcel Real lugar donde se acostumbra fijarse semejantes edictos (...)". O pregoneiro de Ponferrada, Juan Fernández, pregoou en praza pública, aproveitando a celebración do mercado local coa concorrencia de moita xente, pa a convocatoria de posturas.  A documentación histórica achega o dato de que o avogado ponferradino, Ldo. Diego de La Cuesta, indicou que ninguén presentou novo postura para a execución da obra de infraestrutura.

RELACIÓN DE OBRAS A FACER NO TREITO ENTRE O BIERZO E VALDEORRAS.

Outro documento histórico amósanos información interesante sobre as obras de infraestrutura necesarias entre "el principio de la Ponte Domingo Flórez hasta el fin de la puente de Rodelera en el valle de Valdeorras de los reinos de Léon y Galicia (...)". Indícase que na Ponte de Domingo Flórez "ha de ser todo de hiladas de piedra o pizarra concertadas, labradas a picón porque la fuerz de el agua no pueda entrar en los macizos de dichas manguardias y pilares (...)". Continúa o texto coa descrición das obras noutras paraxes, "es condición que el dicho maestro haya de ensanchar el camino que llaman la Fraga de Abredo que está entre el lugar de la puente de Domingo Flórez y el lugar de San Justo con 10 pies de ancho, rompiendo en él las peñas necesarias en el dicho ancho y rebajando los altos todo lo que se puediere (...)".



Seguimos avanzando polo reino de Galicia, "es condición que se haya de aderezar y ensanchar con dichos 10 pies el camino y paso que llaman era del Camino en frente del lugar de Pumares (...)". O mesmo acontece no "camino que llaman la Fraga de en frente de Nogueras en la misma forma y manera que va declarado en la condición de la Fraga de Abredo y con el mismo ancho y largo haciendo en el dicho camino una puentecilla de 15 pies de hueco en el arroyo que llaman de Villarrin (...)". Noutro treito, trátase de "ensanchar y allanar los caminos y malos pasos que llaman la puente de romanos y el de la fuente del Godo y el de Cerezal montesino y el de Cornizo con dichos diez pies de ancho hasta en cantidad de mil y ochocientos pies de largo y en dicha distancia en las partes más necesarias se harán sus paredones y pretiles a las partes del río del Sil y asimismo se aderezarán los malos pasos que llaman los Carriles y se rozarán las peñas y las otras que bajan a la entrada de la puente nueva que lo uno y lo otro se romperá y aderezará hasta en cantidad de ochocientos pies de largo poco más o menos (...)".

A pesar do interese real na realización da ampla obra, sobre pontes e camiños, a construción final se dilatou demasiado no tempo como consecuencia do longo procedemento administrativo e da falta de recursos económicos axeitados.

O Bierzo, febreiro de 2013.
www.obierzoceibe.blogspot.com


http://sites.google.com/site/obierzoxa http://www.facebook.com/xabierlagomestre www.twitter.com/obierzoxa http://www.blogoteca.com/obierzoxa http://obierzoceibe.wordpress.com http://www.ciberirmandade.org/falaceive www.ponferrada.org www.partidodelbierzo.es