PINTADAS GALEGUEIRAS NA REXIÓN BERCIANA
PINTADAS
REIVINDICATIVAS NA REXIÓN BERCIANA,
Polo colectivo
cultural Fala Ceibe do Bierzo.
Unha expresión comunicativa moi
curiosa son as pintadas sobre as fachadas e os muros das nosas cidades. Por
suposto, que esas pintadas provocan o rexeito de moitos viciños por
consideralas que ensucian máis cá outra cousa. A parte disto, esas
manifestacióis pictóricas poden representar “facerse ver”, “existir”, estou
eiquí”… por parte dos seus autores. Procuran a comunicación rápida, sinxela, vistosa,
con brevidade, e de xeito impactante, incluso provocador.
As
autoridades gobernativas e municipais perseguen esas pintadas dende décadas, a
través da aprobación das ordenanzas cívicas, cos seus correspondentes
procedementos policiais e sancionadores. Todo parece indicar que a iniciativa
popular que representan as pintadas segue moi presente. Son declaradas fóra da
lei, pero basta que haxa unha reivindicación social (baixa de pensióis,
traslado de médicos rurais…), laboral (despedimentos, peche de minas…),
estudantil (suba das taxas académicas, supresión de escolas rurais…), política
(eliminación de pedanías…) e demais para que xurdan novas pintadas
reclamativas.
A CLASIFICACIÓN GLOBAL DAS
PINTADAS.
Pintadas
hai de moita tipoloxía. Así, desglosamos os taqueos (escritura rápida), as
potas (letras grandes), as pezas (feitas de enriba a abaixo) e as pintadas (de
grandes dimensióis). Nosoutros seguimos estas últimas. Moleste ou non ás
elites, convén dicir que tamén son unha forma de cultura popular. Incluso pode
haber calidade artística, son os casos dos grandes debuxos feitos por verdadeiros
artistas en fachadas. A variedade de pintadas manifestase tamén na utilización
de códigos descoñecidos para a maioría da poboación, de estilos pictóricos, de
grafías e demais. En fin, hai certa sabedoría popular que convén non desprezar.
Na maioría dos casos as máns da mocidade están detrás delas porque sempre hai
que ter boas pernas para fuxir da policía. Unha peculiar cultura nocturna
porque se realizan xeralmente na clandestinidade da madrugada, baixo o abeiro
da escuridade que todo o oculta.
Procúrase
o atractivo da pintada mediante unha mensaxe rechamante (clara, concisa, breve,
sinxela, colorista…). As miradas dos cidadáns, paseantes e visitantes, máis
rápidas e fotográficas, teñen pouco tempo para fixarse nas pintadas. Pero a
pintada persiste no tempo, pois non son fáciles de borrar. Isto facilita a súa
divulgación entre a ampla poboación, que día tras día, semana, mes, ano… asiste
inconscientemente á anónima mensaxe pictórica que comentamos.
A PAISAXE LINGÜÍSTICA.
Coma
exemplo dunha minoría que recorre tamén ás pintadas temos as mensaxes
galegueiras. Un colectivo cultural que, a pesar de falar ó seu idioma
territorial dende séculos no Bierzo, non ten recoñecido o seu dereito de liberdade
de expresión nos medios de comunicación tradicionais (xornais, televisión,
radio, revistas…). Esta aparente normalidade cultural non é tal cando vemos as
pintadas reclamativas nas fachadas de edificios, muros de fincas e demais.
Estas pintadas galegueiras son manifestación dun descontento social. Quizais os
seus autores sexan unha minoría pero detrás hai un fundamentado conflito social
e idiomático secular sen resolver.
Este
rexeito parcial ao control idiomático en castelán provoca a mobilización social
minoritaria pero que ten presencia local (cidades, vilas, pobos, aldeas…) e
unha clara continuidade temporal. Poderán os políticos e os medios de
comunicación ignorar esta demanda lingüística, ou incluso despreciala, pero as
pintadas non desaparecen. Detectamos unha forma de contrainformación galegueira
(pintadas, cartelería e na internet coas redes sociais, blogues…), minoritaria
pero con existencia social que debería ser respectada polas elites culturais,
políticas e intelectuais. Estas últimas intentan controlar a cultura e a imaxe
pública por iso coartan e perseguen outras formas de expresión alternativas,
caso da cultura popular en idioma galego na rexión do Bierzo.
TIPOLOXÍA PARCIAL DAS PINTADAS GALEGUEIRAS.
Cómpre
ter en conta o amplo repertorio de pintadas galegueiras da rexión berciana.
Salientamos as que demandan o ensino da lingua galega nos colexios e institutos
que denotan que esta problemática aínda non está resolta. Todo vén a conto de
que os directores de certos centros escolares non queren recoñecer o dereito do
seu alunado a poder estudar libremente a súa outra lingua tradicional e
familiar. Por suposto, esta rexión periférica non pode pasar por alto o debate
territorial. A veciñanza con varias Comunidades Autónomas, Galiza, Asturias e
Castela e León, provoca as consabidas desputas sobre a nosa territorialidade.
Derivada desta xorde a problemática institucional, concretado no Consello
Comarcal Berciano, para o cal se reclama a práctica do bilingüismo ou a súa
autonomía efectiva. Neste apartado incluímos a recente polémica ante a
supresión das xuntas veciñais do Bierzo por parte do Goberno central. Xa
comentamos que os medios de comunicación non admiten o bilingüismo, velaí a
presión social a prol deste último coas pintadas. E rematamos coa reclamación
toponímica que pretende a toma de conciencia colectiva sobre a castelanización
oficial da nosa toponimia maior e menor. O galego é unha forma máis de
comunicación que intenta contaxiar á sociedade en todos os ámbitos
sociolingüísticos.
O
dereito universal de lexítima defensa cultural, neste caso idiomática, está no
fondo desa reivindicación pictórica a través das pintadas anónimas nos muros e
fachadas das nosas ciudades e vilas. Todo parece indicar que a actual persecución
policial ou con videovixilancia non serán os medios axeitados para acadar o
final desta problemática cultural. A negación dos dereitos lingüísticos e da
liberdade de expresión en sentido amplo non é o camiño para resolver este
conflito cultural, senón todo o contrario.
O Bierzo, agosto de 2012.
www.obierzoceibe.blogspot.com
http://sites.google.com/site/obierzoxa http://www.facebook.com/xabierlagomestre www.twitter.com/obierzoxa http://www.blogoteca.com/obierzoxa http://obierzoceibe.wordpress.com http://www.ciberirmandade.org/falaceive www.ponferrada.org www.partidodelbierzo.es
0 Comments:
Publicar un comentario
<< Home