SISTEMAS TERRITORIAIS HISTÓRICOS
DE REFERENCIA IDENTITARIA
NA REXIÓN BERCIANA,
Por Xabier Lago Mestre.
Os complexos territoriais tradicionais de referencia
identitaria están sendo alterados polo sistema económico capitalista e tamén
pola acción política. La política internacional de prezos agrarios á baixa
(cereal, froita doce e seca, madeira, gando vivo, leite, carnes…) e mailos
altos custos de produción (combustible, electricidade, transporte…) condiciona negativamente
o desenvolvemento socioeconómico do medio rural na rexión do Bierzo. Esta grave conxuntura provoca o despoboamento,
envellecemento, e a emigración dos pobos para as cidades. A isto temos que
engadir a praxe política actual que intervén contra o medio rural. Como exemplo
disto temos o peche de escolas públicas, ameazas de supresión de concellos,
mancomunidades e xuntas veciñais, traslado de médicos, redución de
investimentos e financiamento local…). Tampouco podemos pasar por alto que as
crises económicas periódicamente afectaron ao medio rural berciano, pero cremos
que agora se manifesta dun xeito catastrófico e irreversible.
O POBOAMENTO TRADICIONAL.
Miramos cara
ao pasado para revisar os peculiares complexos de poboamento rural. Entre eses
salientamos os pequenos núcleos, casos do casar, vilar, lugar, aldea,
quinteiro, barrio e demais. Os señoríos medievais organizaron os seus
territorios entorno ás vilas (Bembibre, Vilafranca, Corullón, Ponferrada, Toreno…) que someteron as aldeas dependentes
(alfoces, arrabaldes, contornas…). Os señoríos laicos (Lemos, marquesado de
Vilafranca, condes de Alba de Liste, Toreno…) e eclesiásticos (bispados de
Lugo, Astorga e Oviedo, mosteiros de Carracedo, S. Pedro de Montes, S. Andrés
de Espiñareda…) estruturaron os seus territorios en distintas xurisdiciones
(meirindiades, coutos, quintería, préstamos ou xurisdicióis). En cada
territorio señorial colocáronse oficiais para controlar aos seus vasalos
(alcalde maior, meiriño, alcaide, mordomo, notarios, escribáns, rexidores…).
Este sistema
de poboamento territorial, a través dos señoríos e xurisdicióis, creou lazos de
solidariedade entre os seus vasalos ou viciños que perviviron durante séculos.
Pois los señoríos non desapareceron ata o século XIX en que foron sustituídos
polos concellos liberais. Tamén os grandes señoríos crearon grandes asembleas,
as xuntas xerais, formadas por representantes das pequenas xurisdiciois que os
integraban para debater sobre asuntos común. Pola outra banda, os concellos
tradicionais se fortaleceron mediante a participación democrática dos seus
viciños. Froito deste traballo político é o coñecido como dereito
consuetudinario, concretado por exemplo nas ordenanzas concellís. A todo isto
engadimos a peculiar orografía da montaña berciana, formada por multitude de vales
por onde corren varios ríos e regueiros, que deu orixe a outras organizacióis
xurídicas organizadas entorno aos vales (Fornela, Ancares, Somoza, Aguiar,
Cabreira, Valdueza, Boeza… ) para o aproveitamento en común dos seus
respectivos recursos agrogandeiros e mailas esixencias colectivas aos seus
señores.
(CONTINUARÁ)
O Bierzo, agosto de 2012.
http://sites.google.com/site/obierzoxahttp://www.facebook.com/xabierlagomestre
www.twitter.com/obierzoxa
http://www.blogoteca.com/
obierzoxa http://obierzoceibe.wordpress.com http://www.ciberirmandade.org/falaceive www.ponferrada.org www.partidodelbierzo.es
0 Comments:
Publicar un comentario
<< Home