martes, agosto 12, 2014


REXEITO GALEGO Á PROVINCIA DE VILAFRANCA DO BIERZO,
 por Xabier Lago Mestre.
falaceibe@yahoo.es

A meirande parte da bisbarra de Valdeorras formou parte do reino de Galicia durante a Idade Moderna (séculos XVI ao XVIII), menos os territorios comentados da meirindade de Aguiar e da Carballeda que estaban incluídos na chamada provincia do Bierzo. Ademais, temos en conta a pertenza destas e doutras bisbarras galegas no bispado de Astorga. Malia disto, resultaba lóxica a conciencia colectiva secular destes territorios de seren galegos. Logo o rexeito á integración de Valdeorras na provincia do Bierzo foi un feito normal.

Había unha estratexia política por rematar cos lindeiros históricos entre os reinos peninsulares. Para entender isto, seguimos as palabras do deputado Diego Clemencín, "la Comisión ha creído que convenía oponerse y combatir oblicuamente el provincialismo, ¿Y qué ha hecho para esto?. Reducir los nombres que podían ser, dejámoslo así, la manzana de la discordia, a territorios más limitados. Ha creido que tratándose de mudar una costumbre, sólo el alterarla es destruirla, y que si se quería alguna novedad en la materia, se conseguiría mejor reduciendo estos nombres célebres a pequeños distritos, que no suprimirlos de una vez (...)" (DSC. 6 de octubre de 1821). Ese comentado provincialismo se equiparaba aos históricos reinos do Antigo Régime que pretendían destruír. Para elo se suprimía o nome dos reinos (como Galicia), dividíase o territorio en provincias, cuxos nomes serían os das capitais respectivas. E, incluso, alterando os lindeiros exteriores, coa inclusión de Valdeorras na nova provincia do Vilafranca do Bierzo.



OS CUESTIONADOS LINDEIROS ENTRE GALIZA E O BIERZO.

Lóxicamente, ante esta desfeita territorial, a protesta colectiva dos políticos galegos non se fixo agardar. O deputado Xosé Moscoso alega que "un gallego, por más que se le diga que pertenece de ahora en adelante a la provincia del Vierzo siempre será gallego, pues lo que principalmente distingue las provincias es el dialecto que se habla en cada una de ellas (...)" (DSC. 2 de outubro de 1821). Dende logo, ese político descoñecía que no Bierzo occidental falamos tamén galego por tradición secular.

Voltamos ao deputado Diego Clemencín para recoller as súas declaraciois a prol da segregación territorial de Galicia, por razois demográficas, "porque sobraba población para la formación de las provincias de Galicia y faltaba para la del Bierzo (...)" (DSC. 2 de outubro de 1821).



Sen embargo, un proxecto de ordenación territorial de Galicia, feito polo Ministerio de Gobernación, propón uns limites máis amplos para este antigo reino. "Los límites de aquella provincia (Galicia) en la grande división hasta la montaña que cae sobre Foncevadón, punto en que empiezan otras cualidades de clima, figuar terrtorial, virtud productiva, costumbres, lengua y demás circunstancias enteramente opuestas a la que hasta allí son comunes con la Galicia" (1820). Como vemos, Galicia e O Bierzo están vencellados por varias características comúns, entre elas costumes e lingua galega.

Como resulta lóxico, os deputados galegos en feixe demandan o mantemento dos lindeiros históricos entre os reinos de León e Galiza, "pedimos que los límites de la provincia de Orense y de la del Vierzo se fijen por los antiguos entre León y aquel reino desde el Cebrero hasta Peña Trevinca, subsistiendo incorporados en la de Orense todos los pueblos del partido de Valdeorres que la comisión propone se agregen a la del Vierzo, lo que no podrá verificarse sin perjudicar a los intereses de los havitantes de ambas provincias, especialmente a los de la de Orense (...)" (DSC, 21 de octubre de 1821).



Neste debate sobre os lindeiros da nova provincia de Vilafranca do Bierzo, salientamos tamén a proposta do deputado Antonio Valcárcel que medra moito o territorio desta pola conca do río Sil. "Pido que los límites de esta provincia por parte del O. se estiendan, como más naturales y marcados, al puente Navea siguiendo hacia el N. el curso de este rio hasta su desembocadura en el Sil por debajo de Montejurado, y continuando por el valle de Quiroga hasta el límite señalado por la comisión, que desde el mismo puente Navea hacia el S. vengan por la Sierra de San Mamed al lugar de la Entrecinsa y pasando el río Cesuba contiuando por Sierra-Seca y vuelvan al N. por la de Porto entre el lugar de este nombre y Viana del Bollo a reunirse en la Sierra Segundera y Peña Trevinca propuesta por la comisión (...)" (DSC, 21 de octubre de 1821).

O Bierzo, xullo de 2014.
www.obierzoceibe.blogspot.com

http://sites.google.com/site/obierzoxa http://www.facebook.com/xabierlagomestre www.twitter.com/obierzoxa http://www.blogoteca.com/obierzoxa http://obierzoceibe.wordpress.com http://www.ciberirmandade.org/falaceive www.ponferrada.org www.partidodelbierzo.es