lunes, junio 30, 2008

NUEVA PROMESA DE REFORMA DEL ESTATUTO BERCIANO


NUEVA PROMESA DE REFORMA DEL ESTATUTO BERCIANO,
Por Xabier Lago Mestre, Pte. Fala Ceibe do Bierzo.

falaceibe@yahoo.es

El pasado día 26 de junio se ha celebrado un nuevo debate del Estado de la Región en las Cortes de Castilla y León. Durante la intervención del Presidente autonómico, Juan Vicente Herrera, una de las promesas futuras se refirió a la reforma de la Ley de Creación de la Comarca de El Bierzo. Recordamos que esta Ley fue aprobada en 1991, y que desde entonces en numerosas ocasiones se ha demandado su reforma porque no cumple las expectativas autonomistas de la ciudadanía berciana. Pero en esta ocasión, también se ha aprobado, en la citada asamblea, una resolución que insta a que se inicie la tramitación del proyecto de reforma de la Ley de la Comarca en el plazo de un año. Luego tenemos una promesa política de modificación y una obligación temporal por parte del Presidente de la Junta.


Ahora, desde El Bierzo, debemos tomar la iniciativa política. La ciudadanía berciana en su conjunto, no sólo la clase política local, tiene que movilizarse por un nuevo y mejorado Estatuto jurídico para esta región. Los que demandamos la iniciativa legislativa para el actual Consejo Comarcal -derecho que ya tienen reconocido todas las comarcas de Catalunya-, creemos que El Bierzo debe presentar una propuesta de reforma de la Ley de Creación de la Comarca. Antes hay que debatir abiertamente en el seno de la ciudadanía, después negociar con la Junta autonómica, y finalmente defender nuestra propuesta política ante las Cortes de Castilla y León.


El Estatuto de la Comunidad Autónoma, en su última reforma, reconoce en el artículo 46.3: “Una ley de las Cortes de Castilla y León regulará la comarca de El Bierzo, teniendo en cuenta sus singularidades y su trayectoria institucional”. Cabe preguntarse si la Junta de Castilla y León - la que debe presentar el proyecto de reforma de la Ley de la Comarca ante las Cortes regionales- será capaz de reconocer adecuadamente esas citadas singularidades de El Bierzo. Hay serias dudas de que tenga esa capacidad política. Resulta más lógico que sea la propia ciudadanía berciana y su clase política quienes concreten esas singularidades, puesto que nosotros las conocemos y las compartimos. Muchos de los procuradores de las Cortes de Valladolid sólo saben de oídas de esas singularidades bercianas, cuando no las ignoran por completo.


Entre esas diversas singularidades está la presencia del idioma gallego en El Bierzo occidental. Si el reconocimiento legal de esta lengua ya está presente en el articulado del Estatuto de la Comunidad Autónoma, “gozarán de respeto y protección la lengua gallega en los lugares en que habitualmente se utilice” (artículo 5.39), con más lógica jurídica el gallego debe estar incluido en la futura reforma del Estatuto de El Bierzo. No se puede ignorar este “hecho diferencial lingüístico” por más tiempo en la actual Ley de Creación de la Comarca porque resulta ya una ofensa a los bercianos gallego-hablantes.

La propia trayectoria institucional berciana es una singularidad a tener en cuenta, como indica el propio Estatuto de la Comunidad Autónoma. El proceso institucional berciano, a lo largo de la historia, procuró el reconocimiento territorial y la autonomía. Como hito más destacado tuvimos la existencia de la provincia liberal de Villafranca del Bierzo en el siglo XIX que, a pesar de su brevedad temporal, no fue un hecho aislado sino el culmen de una dinámica autonomista. Pues en la trayectoria institucional berciana no se puede pasar por alto el proceso reivindicativo posterior, de movilización social y política, por una mayor autonomía, en el cual seguimos. Nada parecido hay en otros territorios de Castilla y León. Negar esta necesidad de mayor autonomía de El Bierzo provocaría una mala integración en la Comunidad de Castilla y León.

En el contenido de la futura reforma del Estatuto de El Bierzo hay mucho que negociar, sistema electoral, competencias, financiamiento y demás, no siendo éste el momento de entrar en ello. Sí conviene decir que la concreción de las singularidades bercianas determina la existencia de un “interés público propio” que debe ser gestionado por una entidad de gobierno, actualmente conocida como Consejo Comarcal. Pero hay que tener bien claro que ese “interés público berciano” va más allá de la simple gestión que servicios intermunicipales, para eso están las actuales mancomunidades. El Bierzo precisa de una entidad territorial con autonomía supramunicipal para gestionar adecuadamente las singularidades de nuestra región periférica.

O Bierzo, julio de 2008.
http://www.obierzoceibe.blogspot.com/


martes, junio 24, 2008

A CONFLITIVIDADE SOCIAL NO MARQUESADO DE VILAFRANCA


A CONFLITIVIDADE SOCIAL NO MARQUESADO DE VILAFRANCA NA IDADE MODERNA,
Por Xabier Lago Mestre, Pte. de Fala Ceibe do Bierzo.



Do marquesado de Vilafranca do Bierzo sabemos da forte problemática que tivo a súa creación, a fines do século XV, por mor da sucesión do condado de Lemos, e maila posterior partición deste dominio territorial en dúas partes, a galega e a berciana. Esta conflitividade señorial tivo como protagonistas ás casas de Lemos e Benavente, ademais dos Reis Católicos, xa no século XVI participou tamén nestas liortas a familia dos duques de Alba que dominaron o marquesado de Vilafranca. Pero hoxe non imos ver esta problemática señorial senón que analizaremos algúns fitos da chamada conflitividade social que tivo lugar no dito Marquesado berciano. Por desgracia aínda falta moito por estudar desta conflitividade social contra os señores. Isto é así porque as fontes históricas escritas que conservamos derivan dos poderosos (Coroa, señores laicos, monásticos e eclesiásticos), e non amosan interese por esta peculiar problemática social das clases populares.


Comezamos recordando que antes da creación do marquesado de Vilafranca, no condado de Lemos, no cal estaba incluído parte do Bierzo occidental, tiveron lugar as revoltas irmandiñas. Como xa vimos nun artigo meu anterior este movemento antiseñorial, agora só facemos sinxela mención. A meirande parte dos datos que temos da conflitividade social no Marquesado de Vilafranca se refiren ao século XVI. Co comezo desta centuria, trala nova rebelión do conde de Lemos coa ocupación do marquesado de Vilafranca e a toma de Ponferrada en 1507, sabemos que os marqueses foron moi duros na represión posterior dos seguidores do dito conde galego. Así, no 1508, don Pedro de Toledo confiscou os bens dos rebeldes e incluso condenou a morte aos máis sediciosos. Á vez, premiou aos que defenderon as fortalezas de Corullón e Cornatelo contra os seguidores do conde de Lemos, eximíndoos do pago de impostos.


Como non podería ser doutro xeito, o cobro de trabucos señoriais entre vasalos rurais foi causa de continuos conflictos. O profesor Alfonso Franco Silva, estudoso do Marquesado de Vilafranca, coméntanos que “el comportamiento de los administradores hacia estas pobres gentes fue verdaderamente mezquino, pues a quien no entregaba el tocino le embargaban todo lo que le encontraban en sus chozas, fuese o no de valor (…)”. Parece claro que cada chegada destes recadores señoriais ás aldeas, na procura dos impostos, daría lugar a novas resistencias populares ante as graves inxustizas provocadas polos cobros periódicos.


Os propios veciños de Vilafranca do Bierzo formularon preito ante o Consello Real, no ano 1566, para queixarse ante os agravios que lles facía o marqués. Os vilafranquinos alegaron unha numerosa problemática antiseñorial: o marqués permite a entrada de viño de fóra para vender, sen que antes se vendese o viño autóctono, a elección señorial de rexedores (antigos concellais da vila) entre os criados do marqués polo tempo que el quería, que facía pagar as alcabalas do viño segundo a medida que facían os rexedores, que mandaba pechar camiños públicos da vila e meteunos nas súas herdades, ocupación das casas do concello e deunas para habitación do alcalde maior (cargo señorial), que dúas fontes públicas foron desviadas baixo terra para levar a auga cara á súa fortaleza, que perdoaba mortes de homes e outros delitos sendo isto competencia da xurisdición real, que tomaba o marqués cebada dos labregos para dar de comer aos seus cabalos sen pagala, que levara toda a prata da igresa maior, que os seus alcaldes e rexedores lles facían moitos agravios, etcétera. Non coñecemos o resultado xudicial deste preito.


Tamén veciños de Cacabelos, vila que formaba parte do dominio señorial, rebeláronse contra o marqués de Vilafranca en 1542, alegando que a súa vila non tivera señor e que era libre. O líder popular deste conflito, Juan de Sorriba, foi finalmente desterrado por un ano e obrigado a pagar 5000 mrs. de multa. Posteriormente, en 1561, outros veciños puxeron preito ao marqués porque este levaba moitos dereitos. A Chancelería de Valladolid dictou sentenza contra o marqués, a prol dos veciños cacabelenses, nos seguintes termos: que deixase aos veciños de Cacabelos pescar no río e cazar nos montes da vila, que cando o marqués visitase Cacabelos os veciños desen pousada por tempo de 30 días e non máis, e que non tomase roupa ninguna, que non tiñan que pagar dos propios da vila certas cantidades que se lles pagaba aos arrendedores dos diezmos. A dita sentenza favoreceu tamén ao marqués nos seguintes temas: que os cacabelenses deberían pagar as alcabalas e outros dereitos ao non ser vila reguenga (da Coroa), ademais de poder nomear oficios señoriais, e a obriga de pagar a décima parte de todo o comprado ou vendido nas feiras de Cacabelos, e por último, o marqués tiña razón en suprimir o mercado dos martes e pasalo a Vilafranca.


Noutro territorio dependente do marquesado de Vilafranca, na gobernación da Cabreira e Ribeira, o rei Carlos V prohibiu aos veciños cazar nos montes dos seus lugares, salvo pena de 600 mrs. e a consecuencia de perderen os perros, galgos, hurones e ballestas. Esta resolución da Coroa demostra que antes houbo unha importante conflitividade social que levou esta problemática ante o mesmo rei. Pero a protesta popular dos cabreirenses continuou pois, en 1554, se lles permitiu que puidesen cazar polo menos perdices coas seguintes condiciois: Os cazadores con redes pagarían ao marqués 6 perdices cada un, o que cazaba con media rede pagaría 3 perdices e o que o facía sen rede non pagaría nada.


O reformismo liberal, derivado da aprobación da Constitución de Cadiz en 1812, incentiva a conflictividade antiseñorial no marquesado de Vilafranca. Os vasalos de Corullón e a súa contorna, organizados en 1814, alegan ante a Chancelería de Valladolid “por una mera arbitrariedad en fuerza del señorío territorial (…)” que tenía el alcalde maior de Vilafranca, nomeado polo marqués. O dito alcalde maior exercía “en todas las dichas jurisdicciones del referido Marquesado (…)”, pola contra os vasalos alegan que por Decreto de 15 de setembro de 1814 “el derecho de elegir y nombrar Jueces y justicias en todos los pueblos de sus Reinos de España han quedado estas jurisdicciones que representan con las mismas regalías y preminencia que gozan y han gozados los Pueblos Realengos, espirando en esta parte el Señorío que antes tenía sobre dichas jurisdicciones el espresado Sr. Marqués como dueño de jurisdiccional que hera de todas ellas (…)”. En fin, que os vasalos reclaman a eliminación da xurisdición señorial de xeito definitivo, estamos ao final do Antigo Réxime.


En resumo, non foron frecuentes as rebeliois dos vasalos no marquesado de Vilafranca, pois as consecuencias sempre foron tráxicas para os protagonistas derrotados, exemplos dos irmandiños bercianos ou dos seguidores do conde de Lemos na nova revolta de 1507. Noutros casos as rebeliois locais provocaron os castigos físicos, o desterró ou as multas. Recordemos que a xustiza estaba en mans de oficiais elixidos polo propio marqués, polo que esta xustiza señorial tiña pouco ou nada de equitativa. A meirande parte dos casos de conflitividade social tivo que recorrer ante os procedementos xudiciais, dos tribunais foráneos, casos do Adiantamento de León ou a Chancelería de Valladolid, para obter xustiza parcial e evitar a represión señorial.


O Bierzo, xuño de 2008.